De Sutter neemt maatregelen om chronische stress bij federale overheid aan te pakken
Stress is vaak een chronisch probleem bij het federale overheidspersoneel. ‘Nieuwe cijfers van Medex tonen aan dat 72,1 procent van onze medewerkers hervalt nadat ze al eens ziek werden door stress. Dat is meer dan zeven op de tien. Mentaal welzijn ligt me na aan het hart, we nemen meteen maatregelen om te voorkomen dat meer medewerkers opgebrand raken,’ kondigt minister van Ambtenarenzaken Petra De Sutter aan. Ze trekt hiervoor vanaf nu elk jaar extra geld uit.
Vanaf 2023 trekt De Sutter elk jaar 1 miljoen euro extra uit om te investeren in een beter beleid rond mentaal welzijn op het werk. ‘De werkgever kan mee een burn-out voorkomen. Een cruciale rol daarin is weggelegd voor de leidinggevenden. Aandacht voor het mentaal welzijn van zichzelf en hun medewerkers is een groot onderdeel van het leidinggeven. We gaan onze leidinggevenden er dan ook op screenen als we selecteren, in begeleiden en sensibiliseren eens ze de job hebben en uiteraard op evalueren. Het wordt een expliciet onderdeel van hun functiebeschrijving en het competentieprofiel waaraan ze moeten voldoen,’ klinkt het bij De Sutter.
‘De loep wordt vaak automatisch gelegd op de werknemers. Maar burn-out aanpakken zonder te kijken naar het aandeel van de werkgever, is zoals de prestaties van een sportteam analyseren door alleen te kijken naar de spelers en niet naar de coach’, vergelijkt ze. ‘Ook de coach verdient daarbij coaching natuurlijk. We gaan hen dan ook ondersteunen en begeleiden. Naast coaching en opleiding (bv. over mentaal welzijn op het werk, omgaan met agressie, bemiddeling, stressmanagement, …) zullen we ook een instrument ontwikkelen waarmee ze duidelijk zicht krijgen op hun rollen en verantwoordelijken en waarin ze via concrete situatieschetsen ook beter kunnen leren hoe op bepaalde situaties te reageren.’
‘We kunnen de bal natuurlijk niet alleen in het kamp van de leidinggevenden leggen. We gaan federale organisaties daarom ook ondersteunen én verplichten om de gezondheidsrisico’s van hun personeelsleden in kaart te brengen om te zien waar het beter kan. Naast die zogenaamde psychosociale risicoanalyses blijven we investeren in loopbaancoaches, disability managers om langdurig zieken aan de slag te helpen, stress- en burn-out coaches enzovoort om federaal overheidspersoneel te ondersteunen. We trekken zelfs geld uit voor extra loopbaanbegeleiders en – coaches, maar ook voor zorgpersoneel als preventieadviseurs, paramedici en arbeidsartsen.’
De cijfers van de medische overheidsdienst Medex spreken voor zich. ‘Bijna 10 procent van de ambtenaren die in 2017 uitvielen vanwege stress heeft nog afwezigheden door stress laten optekenen in alle vier daaropvolgende jaren. 21,3 procent werd in twee van de vier volgende jaren nog ziek door stress. Medex vindt zelf dat stress vaak een chronisch probleem vormt,’ weet De Sutter. Volgens de meest recente cijfers voorhanden blijft stress de belangrijkste medische oorzaak voor ziekteverzuim in 2021 en het belang ervan neemt jaar na jaar toe. In 2021 was 40 procent van de afwezigheidsduur te wijten aan een stressgerelateerde of psychische oorzaak.
‘Een HR-beleid dat mentaal welzijn centraal zet, staat gelijk aan een win-win-win: goed voor de ambtenaar, goed voor de werkgever en ook de samenleving wordt er beter van. Medewerkers die zich goed in hun vel voelen, zijn mensen die hun schouders onder de samenleving kunnen steken en minder zorg nodig hebben.’