Persbericht

De Sutter komt met plan van aanpak bpost: ‘Duidelijke afstand tot politiek is nodig’

De Sutter wil dat de verhouding tussen bpost en de overheid terug duidelijker wordt. Daarvoor werd in het parlement een plan van aanpak voorgesteld. Op de agenda staan extra controlemechanismen en ook andere regels voor gedetacheerden. Ze legt haar plan van aanpak op tafel van het kernkabinet.

Ook binnen bpost is het volgens De Sutter tijd dat er orde op zaken wordt gesteld. Daarom drong de minister van Overheidsbedrijven er bij het bpost-management aan al op aan om integriteit en deontologie een centrale plek te geven in het directiecomité van bpost. 

Daarnaast werd er ook gevraagd om te onderzoeken om een zogenaamde claw back-clausule op te nemen in het contract van de nieuwe CEO. Die clausule zorgt ervoor dat bonussen kunnen teruggevorderd worden, moest er fraude bewezen worden.  
 

De Sutter eiste verder van de raad van bestuur om alle openheid te geven over de interne onderzoeken die lopen bij bpost. Ze wou intussen ook op de voet volgen hoe ver het beheerscontract uitgevoerd werd.  
 

Verhouding bpost-overheid
 

Niet alleen intern, maar ook in de verhouding tussen overheid en bpost zijn er acties gepland. ‘De ruimte tussen bpost en de overheid wordt vandaag ingenomen door insinuaties. Dat is schadelijk voor iedereen. Om terug politiek te kunnen voeren met argumenten en niet op basis van insinuaties moeten er enkele dingen veranderen. Zo wordt de verhouding tussen overheid en beursgenoteerde overheidsbedrijven duidelijker voor iedereen,’ klinkt het.    
 

Vandaag maakte De Sutter al bekend dat wat haar betreft de regels over detacheringen moeten wijzigen. ‘Mensen inschakelen op kabinetten uit beursgenoteerde overheidsbedrijven veroorzaakt een mogelijk spanningsveld tussen kabinet en het bedrijf. Hiervoor moet een KB aangepast worden. We zijn we in contact met het bevoegde kabinet van de premier.’  
 

Daarnaast stipt De Sutter aan dat er een nieuwe cel opgericht moet worden binnen de federale overheid. Er zit vandaag geen know-how over een overheidsbedrijf als bpost bij de administratie. Daarom moest een kabinet tot op heden beroep doen op mensen van bpost. Zo kan het bedrijf politiek mee opgevolgd worden, maar ontstaat er ook een mogelijk spanningsveld. ‘Mensen uit een soort van administratie voor overheidsbedrijven kunnen dit oplossen. Dat kan een dienst zijn bij een federale overheidsdienst die de bewuste bedrijven continu opvolgt,’ legt De Sutter uit. 
 

Ook zullen de aandelen die de federale overheid heeft van bpost, terecht komen bij de Federale Investeringsmaatschappij FPIM. Zo vallen ze niet meer onder de bevoegdheid van de minister van Overheidsbedrijven. Die draagt dan voortaan één pet, namelijk degene van voogdijminister die bijvoorbeeld mee de inhoudelijke doelen van de beheersovereenkomst vormgeeft. 
 

Ze gaat verder: ‘Zo wordt de scheiding duidelijk tussen wie verantwoordelijk is voor de aandelen en wie voor de politieke sturing. Dit was afgesproken in het regeerakkoord.’ 

De Sutter stelt ook voor dat de onafhankelijke telecomregulator BIPT een centrale en pertinentere rol krijgt tegenover bpost. BIPT moet bpost controleren. ‘Die rol lijkt verwaterd de afgelopen jaren en moet opnieuw onderlijnd worden. Zo zouden ze enkele studies maken over bijvoorbeeld de rol van bpost en hun plek in de markt, maar die laten op zich wachten. Ik drong al eerder aan op het afleveren van die studies bij het BIPT en zou dat nu graag namens de hele regering opnieuw doen.’
 

Als controle-orgaan moet het BIPT volgens De Sutter de overeenkomst over de universele dienstverlening tussen bpost en de overheid tegen het licht houden. 

Ze herinnert er tot slot aan dat bpost-voorzitter Hanard op 16 mei tekst en uitleg geeft over de dossiers van bpost die onder vuur liggen.