E-commerce is overal en de veiligheid ervan is een zaak van iedereen
Belgen hebben een paradoxale houding tegenover pakjesbezorgers: aan de ene kant hebben we nog nooit zoveel online besteld en aan de andere kant is er een duidelijk ongenoegen over de aanwezigheid van pakjesbezorgers op de baan. Daarnaast geven pakketbezorgers toe vaak te hard en onoplettend te rijden op onze wegen. Dat blijkt uit een onderzoek van Vias in opdracht van minister van post Petra De Sutter over de impact van online winkelen op onze verkeersveiligheid.
Er is door de enorme boom van de e-commerce reden om dit onderzoek te doen. ‘80 procent van de Belgen koopt geregeld dingen online. Daarmee steken we het bestelgedrag van de gemiddelde Europeaan voorbij. Het kan dan ook niet verrassend zijn dat maar liefst 6 op 10 van de dingen die Belgen met de post opsturen pakjes zijn. We zien de laatste jaren veel meer pakjesbezorgers in steden en in woonwijken waar ze vroeger allicht niet rondreden,’ zegt De Sutter.
De Sutter wilde weten hoe Belgen hiernaar kijken. ‘Hoewel we dus met z’n allen massaal online winkelen en pakketkoeriers op de weg sturen, ergert het leeuwendeel van de respondenten (72%) zich aan de aanwezigheid van pakketbezorgers. Ook wanneer ze de regels niet overtreden. Als chauffeurs achter het stuur zitten en bijvoorbeeld handsfree bellen, vindt bijna de helft (40%) dat onaanvaardbaar. Ook bij laden en lossen op de weg eerder dan op een fiets- of voetpad, schudden 6 op 10 Belgen het hoofd, terwijl ook dat wettelijk gezien mag.
Te hard rijden
Volgens de minister van post kan het een en ander verklaard worden als de loep wordt gelegd op de houding van de chauffeurs zelf. Zo werden er bijna 100 chauffeurs bevraagd. ‘Meer dan de helft van die laatste groep geeft toe soms of vaak te snel te rijden (56%), ook in de buurt van een school (29%). Eenzelfde aantal beschouwt fiets- en voetpaden als een parkeerplek (53%), en een derde zegt zelf agressief te rijden (34%) of verstrooid te zijn bij het uitstappen. Meer dan 60 procent zit wel eens verstrooid achter het stuur (64%).’
Tegelijk meldt de studie ook goed nieuws. ‘Uit de studie blijkt dat de pakketsector duidelijk niet stilzit en al heel wat doet en investeert in veiligheid door opleidingen, de vloot innoveert enzovoort. Uit de studie vangen we signalen op dat voor pakketbedrijven verkeersveiligheid een onderscheidend kenmerk is, terwijl het de basis moet zijn voor het bedrijf.’
Toch zegt De Sutter dat ze steeds meer ‘de indruk krijgt dat verkeersveiligheid een centralere plek krijgt in de pakjessector. ’
Die investeringen van pakjesbedrijven verklaren mogelijks ook waarom er steeds minder zware ongevallen veroorzaakt worden door chauffeurs in hun bedrijfsbestelwagen, maar wel alsmaar meer door bestelwagens worden bestuurd door een particulier. ‘In elk geval blijft het aantal ongevallen hoog en zijn vooral fietsers en voetgangers het slachtoffer.’ De Sutter zegt er in één adem bij dat de gegevens van dit deel van het onderzoek beperkt zijn tot 2020.
Ook opmerkelijk volgens De Sutter is de houding van de respondenten tegenover de prijs die ze willen betalen voor hun pakje. ‘38% wil graag meer betalen voor hun verzending als daardoor de bezorger werkt onder betere voorwaarden. De helft (47%) wil gerust naar een afhaalpunt gaan om de bestelling daar te gaan halen als ze daardoor minder moeten betalen.’
Oplossingen voor e-commerce
Om de situatie te verbeteren bestaan er onder impuls van minister De Sutter verschillende acties. Zo loopt er een onderzoek van haar om het gebruik van pakketautomaten te stimuleren en werkt ze ook rond een project om het aantal retourzendingen te verminderen.
Recent verankerde ze pakketbussen in de wet. Daar kunnen pakketjes in achtergelaten worden, waardoor er minder op en af gereden moet worden.
De studie pleit vooral om de veiligheid aan te pakken door een samenwerking tussen pakketbedrijven, overheden, klanten, politie enzovoort. ‘E-commerce is overal tegenwoordig, de veiligheid ervan is dus een zaak van iedereen. Het moet de kern vormen van visie op mobiliteit en e-commerce,’ zegt ze tot slot.
___
Bekijk de publicatie van het onderzoek door Vias