Persbericht

Minister De Sutter in debat met de Kamer over grote krachtlijnen beheerscontract bpost

Vanmiddag gaat minister Petra De Sutter in de Kamercommissie Mobiliteit, Overheidsbedrijven en Federale Instellingen met Kamerleden in debat over de nieuwe beheersovereenkomst met bpost. Deze zomer sluit de federale overheid een nieuwe, zevende overeenkomst af met bpost en vandaag stond de minister open voor input vanuit het parlement. ‘Met dit contract geven we voor jaren de richting aan voor bpost en haar 36.000 medewerkers’, zegt minister De Sutter. ‘Ik vind het belangrijk dat het parlement hier mee over nadenkt.’

Sinds 1991 sluit de federale regering elke 5 jaar een beheersovereenkomst af met bpost. Daarin staat wat de overheid van het bedrijf verwacht, rond het postkantorennetwerk, de sociale rol van de postbode en andere maatschappelijk en ecologische engagementen. Met andere woorden, hierin wordt vastgelegd welke richting bpost de komende jaren uit zal gaan en hoe ze de uitdagingen van de toekomst moeten aanpakken.

‘Wat goed werkt, gaan we niet veranderen’, zegt minister De Sutter, ‘maar de maatschappij, en dus ook de maatschappelijke noden, evolueren sneller dan ooit. De digitalisering bijvoorbeeld zorgt ervoor dat we steeds meer zaken online regelen, ook vanuit de overheid, waardoor fysieke loketten en kantoren minder nodig zijn. Maar een grote groep mensen heeft moeite om te volgen en daar kan bpost een belangrijke rol in spelen.’

Het nieuwe beheerscontract bestaat uit 3 duidelijke assen:

  • Nabijheid en toegankelijkheid
  • Menselijke contact staat centraal
  • Voortrekker op maatschappelijk en ecologisch vlak

Nabij en toegankelijk

De hele coronacrisis heeft meer dan ooit aangetoond dat mensen nood hebben aan nabijheid van diensten en menselijk contact. Zeker voor personen in kwetsbare situaties, waaronder ouderen, dreigt soms digitale en bijgevolg maatschappelijke uitsluiting. Het uitgebreide netwerk van 1300 postkantoren en –punten zorgt ervoor dat iedereen dicht bij huis toegang heeft tot het meest noodzakelijke, zoals eenvoudige financiële transacties en het ophalen van pakjes. Zo vraagt de overheid om in gemeenten zonder bankautomaat er minstens 1 te voorzien.

‘Maar niet enkel de nabijheid vind ik heel belangrijk, ook de toegankelijkheid’, zegt minister De Sutter. ‘Ik wil dat iedereen, ongeacht eventuele fysieke beperkingen, toegang heeft tot de diensten die postkantoren aanbieden. Nu is er op veel plaatsen al aandacht voor rolstoelgebruikers, maar ik wil dat alle kantoren hiervoor de nodige maatregelen treffen. We hebben ook samengezeten met De Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap om te zien op welke manier we ook mensen met andere beperkingen – zoals visuele of auditieve beperkingen – zo goed mogelijk kunnen helpen naar de nodige dienstverlening. Hiervoor komen er extra maatregelen om hieraan tegemoet te komen.’

Menselijk contact

Uit onderzoek blijkt dat 40 procent van de Belgische bevolking ‘digitaal kwetsbaar’ is, bijvoorbeeld omdat ze geen internetverbinding hebben of niet de vaardigheden hebben om met digitale toepassingen, zoals ook die van de overheid, te werken. Het postkantoor kan voor veel mensen daarin de oplossing zijn. Zo onderzoekt minister De Sutter of postkantoren, waar nodig, WIFI kunnen aanbieden. Postkantoren kunnen ook dienstdoen als fysiek contactpunt voor digitale diensten van overheden of mogelijks om personen naar organisaties die digitaal kwetsbare mensen begeleiden toe te leiden.

‘Dat uitzonderlijke netwerk van postkantoren benutten, is van enorm belang’, zegt minister De Sutter. ‘Maar ook dat andere netwerk - van postbodes - kunnen we nog beter inschakelen. Ze kunnen lokale besturen en OCMW’s helpen om de noden tot bijstand bij mensen te identificeren, zoals sociale bijstand of gezondheidsdiensten. In Beringen bijvoorbeeld, polste de postbode aan de hand van een vragenlijst naar het welbevinden van zelfstandig wonende ouderen. En via AUB POSTBODE kan bpost bij mensen die beperkt mobiel zijn thuis basisdiensten leveren of informatie geven.’

Duurzame voortrekker

Zowel op ecologisch als sociaal vlak moet bpost de komende jaren een absolute voortrekker worden. Er komt een nieuw CSR (Corporate Social Responsibility) Charter met ambitieuzere klimaatdoelstellingen. En met haar 36.000 medewerkers, waarvan vele kortgeschoold, kan bpost een belangrijke en duurzame rol spelen voor veel mensen op de arbeidsmarkt, die minder makkelijk kansen krijgen.

‘De pakjesmarkt is mede door de coronacrisis alsmaar gegroeid, maar daar horen ook uitdagingen’ zegt minister De Sutter. ‘De ecologische voetafdruk en de overlast van rondrijdende bestelwagens is enorm en daar kan bpost echt het verschil maken. In steden bijvoorbeeld zou de distributie van pakjes op termijn koolstofneutraal kunnen, met elektrische voertuigen en een uitgebreid ophaalpuntennetwerk. De nieuwe ambities worden in juli verwacht.

Minister De Sutter engageert zich ervoor om de input vanuit het parlement aan de regering over te maken, om daarna het beheerscontract verder te onderhandelen met bpost en binnen de schoot van de regering. De overeenkomst moet begin 2022 ingaan.