De Sutter zet meest creatieve school Vlaanderen in bloemen: ‘Deze leerlingen zijn onze toekomst’
Campus Impuls uit Oostakker heeft de Best Engineer Award van Fluxlab en Accent in de wacht gesleept. ‘De leerlingen met een autismespectrumstoornis bouwden een rioolrobot die ons oude rioolnetwerk mee proper kan houden. Dat deden ze op vraag van de firma Renotec,’ klinkt het bij vicepremier De Sutter. Als wetenschapster looft ze op 1 september leerlingen die kiezen voor technische en wetenschappelijke studies.
‘Ik wil alle leerlingen van het middelbaar die nu op 1 september kiezen voor techniek en wetenschap extra in de bloemen zetten. Onze samenleving en onze bedrijven hebben jullie morgen nodig. Dan heb ik het over de uitbouwen van een economie die fossielvrij draait, maar ook over het behandelen van ziektes waar artsen nu nog geen antwoord op hebben,’ zegt de minister die zelf wetenschapster-arts is.
De Sutter: ‘Wie weet, zijn het de STEM-leerlingen van Campus Impuls die de probleemfiksers van morgen worden. Zij krijgen nu de award voor meest technisch creatieve school. Ons land en zelfs Europa heeft jullie nodig. De economie ondergaat de volgende jaren ingrijpende veranderingen.’
Directeur Marijke Eeckhout is bijzonder fier op de prestatie van haar STEM-leerlingen: ‘Deze Award is voor ons bijzonder belangrijk. Onze leerlingen volgen een gewoon onderwijsprogramma, dat wordt vaak vergeten. Met deze prijs tonen we terecht (!) aan dat zij competenties hebben om in te stromen in de nodige STEM-profielen op de arbeidsmarkt. De komende jaren zullen we onze expertise in krachtig STEM-onderwijs verder ontwikkelen en ons studieaanbod in dit domein uitbreiden.’
‘De leerlingen van Campus Impuls hebben alvast een probleem aangepakt van een rioleringsfirma. Voor die firma is het niet eenvoudig om elke riool te inspecteren. De robot, die de leerlingen nota bene tijdens de middagpauze in elkaar staken, kan in donkere en vochtige riolen rijden en door de speciale VR-bril kan iedereen meekijken. Een grijparm aan de robot ruimt vuil op waardoor die oude rioleringen minder snel vastlopen,’ weet De Sutter.
‘Echte vragen van echte firma’s opgelost door leerlingen van een school die met een open blik kijkt naar wat de samenleving nodig heeft. Deze leerlingen bewijzen trouwens dat een handicap niet beperkt. Het enige wat mensen beperkt is hoe er met die handicap wordt omgegaan. Door leerlingen te prikkelen, uit te dagen, tijd en ruimte te geven, zijn er alleen maar mogelijkheden. Dat is de essentie van onderwijs,’ klinkt het bij De Sutter die zelf jaren lesgaf aan de Universiteit van Gent.
De federale overheid, waarvoor De Sutter verantwoordelijk is, is alvast een werkgever die personen met een handicap met open armen ontvangt. ‘Nu heeft slechts 1,06% van de werknemers van de overheid een arbeidshandicap. Dat cijfer moet omhoog. Daarom werken we momenteel aan nieuwe reglementering om personen met een handicap flexibeler aan te werven. Ik zit ook met de topmanagers van de overheid samen om tot concrete actieplannen te komen. We integreren ‘inclusion by design’ in onze overheidsopdrachten zodat onze materialen en toestellen steeds beter aangepast zijn. Daarnaast willen we als overheid intenser samenwerken met maatwerkbedrijven. De overheid heeft de plicht inclusief te zijn.’