Persbericht

Black Friday | Hoe zo milieuvriendelijk mogelijk je pakje laten leveren? ‘We ontwikkelen samen met Comeos en VIL een tool om klanten te helpen’.

‘6 op 10 Belgen (1) wil op een milieuvriendelijke manier online pakjes bestellen. We helpen hen door de ontwikkeling van een tool die bij de online bestellingen meteen zegt welke leveroptie het minste CO2 uitstoot. Om die tool te maken, moeten we de milieukost kennen van aan huisleveringen, afhaalpunten, pakjesautomaat, enzovoort. Die zijn we aan het berekenen,’ kondigt minister van post Petra De Sutter aan op de vooravond van Black Friday. VIL, COMEOS, VUB en het Agentschap innovatie en ondernemen buigen zich over de ontwikkeling van de tool. De Sutter zelf trekt er 82.500 euro voor uit.

‘In België zien we dat rond Black Friday ruim 35 procent meer pakjes bezorgd worden dan normaal (2). Dat is enorm. Dat percentage illustreert ook hoe de e-commerce in ons land echt een vaste waarde aan het worden is,’ klinkt het bij De Sutter. Jaarlijks worden er in België ruim 350 miljoen pakjes bezorgd.    

Volgens De Sutter is het interessant dat 61 procent van de Belgen die massa pakjes op een duurzame manier wil krijgen. ‘Sterker: 7 op 10 Belgen ziet er geen graten in om langer te wachten op een pakje als het dan op een milieuvriendelijke manier geleverd wordt (3). Net omdat meer dan de helft van Belgen de klimaatimpact van de online bestellingen wil terugdringen, kan een CO2-tool hen helpen.’  

‘Naargelang de verzendmethode die de klant kiest, wordt duidelijk welke het meest duurzame en het minste CO2-uitstoot. De tool zou in de loop 2023 technisch helemaal rond zijn en dan kunnen handelaars hem gebruiken.’  

‘Voor de ontwikkeling werken we onder meer samen met het Vlaams Innovatieplatform voor de logistieke sector VIL, handelsfederatie Comeos en de VUB Mobilise. Om die tool te ontwikkelen, moeten we eerst precies weten hoeveel de milieukost bedraagt van pakjes laten leveren in België. De milieukosten zijn de kosten van files, luchtvervuiling, de impact op klimaatverandering enzovoort. Dat totaalplaatje vormt de basis voor een instrument dat onze webhandelaars kunnen integreren in hun shop.’   

De Sutter zegt tot slot dat een tool het bewustzijn kan verscherpen van degenen die niet bezig is met milieuvriendelijkheid en online bestellen. ‘Het vergroenen van de pakjesbezorging kan dan al hoog op de agenda staan van velen: er zijn nog mensen die overtuigd kunnen worden. Als zo’n tool hen een duw in de rug kan geven, is er een wereld gewonnen.’       

Bronnen:  

  1. Online winkelen: 61% van de Belgen zou voor een ecologisch verantwoorde levering kiezen indien mogelijk | FOD Mobiliteit (belgium.be)  
  1. Berekeningen van Belgische e-commerce associatie Safe Shops  
  1. Online winkelen: 61% van de Belgen zou voor een ecologisch verantwoorde levering kiezen indien mogelijk | FOD Mobiliteit (belgium.be)