De nieuwe telecomwet van De Sutter staat aan zijde van klant
Minister van Telecommunicatie Petra De Sutter blaast het stof van de telecomwet en schreef er een nieuwe op maat van de 21ste eeuw. ‘De nieuwe telecomwet regelt alles over telecom in ons land en wordt maar om de zowat 10 jaar geüpdatet. Het werd een turf van maar liefst 1500 bladzijden die klanten meer touwtjes in handen geeft en hen beter beschermt.’ Het parlement stemt vandaag de nieuwe telecomwet die Europese regels omzet in nationale wetgeving.
Meer duidelijkheid en transparantie zijn cruciaal voor De Sutter. ‘Telecomoperatoren moeten voortaan transparanter zijn tegenover klanten die een gsm-toestel kopen samen met een abonnement. Zo maakt de nieuwe telecomwet het hen gemakkelijker om te wisselen van contracten en kunnen ze zich minder snel laten vangen door een zogenaamd goedkope gsm,’ klinkt het.
Ze legt uit: ‘Door koppelverkoop bij contracten met bepaalde duur moeten klanten geregeld tot 24 maanden betalen voor hun gsm-toestel. De nieuwe telecomwet zorgt er nu voor dat je na 6 maanden gemakkelijker kan opstappen en dat restwaarde voor je toestel sneller afbetaald wordt,’ stipt De Sutter aan.
Geen kleine lettertjes
Ze gaat verder: ‘Consumenten en kleine zakelijke gebruikers weten voortaan in één oogopslag hoe lang ze nog gebonden zijn aan dat koppelcontract. Geen gedoe meer met kleine lettertjes. Elke telecomoperator zal vanaf nu zijn contract op dezelfde manier moeten samenvatten, een factsheet als het ware. Daar staat dan bijvoorbeeld op hoeveel het kost om te bellen na een bepaald uur of hoeveel je extra betaalt als je meer data verbruikt. Nu staat dat vaak allemaal verspreid op een site.’
‘Daarnaast merken we dat mensen niet van provider switchen omdat ze schrik hebben dat hun e-mailadres verdwijnt. Dat was al geregeld door de vorige telecomwet, maar deze doet er nu iets extra bij. Klanten kunnen in elk geval 1,5 jaar na overstap hun mailadres houden en als ze daarna nog steeds hetzelfde adres willen gebruiken, dan bestaat vanaf nu de optie om ervoor te betalen. Hoeveel dat maximum zou zijn, moet nog geregeld worden,’ klinkt het.
Ze wijst er verder op: ‘De nieuwe telecomwet verplicht de telecomaanbieder bovendien jaarlijks om elke klant het goedkoopste tarief voor te schotelen. Het is dan aan de klant om hierop in te gaan of niet. Zo maak je klanten alert op prijsschommelingen.’
Vervolgens haalt ze ook aan dat het Easy Switch systeem, wat toelaat om sneller te kunnen overstappen naar een andere aanbieder, nog performanter wordt. ‘Naast het feit dat in de toekomst ook kleine ondernemingen er gebruik van kunnen maken, zullen klanten op hun factuur bovenaan een code zien waarmee ze naar een andere provider kunnen stappen. Klanten die willen switchen en tevergeefs wachten op een technieker, zullen een hogere vergoeding krijgen. De principes hiervan worden nu al in de wet vastgelegd. Begin volgend jaar preciseert een KB de details.’
Tegen cybercriminelen
Voor De Sutter liep de oude wet achter de feiten aan. ‘Whatsapp, Messenger, Signal enzovoort moeten hun plek krijgen in de nieuwe wet. Volgens een enquête van telecomregulator BIPT uit 2021 telefoneren en sturen we het meest een bericht via Whatsapp (83%) en Facebook Messenger (72%). Een derde van de deelnemers maakt gebruik van Skype en FaceTime.’
‘De oude telecomwet stamt nog uit de kinderjaren van Whatsapp en consoorten. Hoog tijd voor een aanpassing en betere regels. Deze wet is een eerste stap in die richting. Die diensten moeten vanaf nu elk nieuw contract samenvatten, ook in een factsheet als het ware. Whatsapp, Skype en anderen zijn daarnaast verplicht om incidenten, bijvoorbeeld een storing, te melden.’
‘De telecomwet zet voor deze spelers ook de deur open voor verplichtingen over de zogenaamde interoperabiliteit, dit wil zeggen het mogelijk maken om bijvoorbeeld te bellen vanuit de Messenger app naar Signal. Daar wordt in de Europese wandelgangen over gesproken en is iets voor de toekomst. Deze wet is een eerste bouwsteen.’
De nieuwe telecomwet van De Sutter maakt het mogelijk om verdachte sms’en te screenen op mogelijke fraude. ‘Iedereen heeft al wel eens phishing-berichten gekregen. Nog te veel mensen worden nu ook echt slachtoffer en zien zelfs letterlijk dat geld voor hun ogen van de rekening verdwijnt.’
‘Om phishing af te remmen moesten telecomoperatoren in het verleden bij wijze van spreken woord voor woord intikken om zo verdachte berichten op het spoor te komen. Door de nieuwe telecomwet kunnen de telecomoperatoren dat vanaf volgend jaar geautomatiseerd doen. Verdachte sms’jes die internetcriminelen massaal sturen, staan dan veel sneller op de radar van telecomoperatoren en zullen dus niet op je gsm terechtkomen,’ aldus De Sutter.
De minister wijst erop dat het nieuwe systeem pas in de loop van volgend jaar in voege treedt en mensen in de komende vakantieperiode extra voorzichtig moeten zijn. ‘We weten dat cybercriminelen extra actief zijn tijdens vakanties.’
Tot slot onderlijnt De Sutter dat de nieuwe telecomwet Europese regels omzet in nationale wetgeving. Ze benadrukt dat ‘nochtans weinig Europese landen al zoveel deden om telecomklanten te beschermen als België. Sterker: Europa heeft zich duidelijk op de Belgische regelgeving geïnspireerd, denk maar aan de prijsvergelijker of Easy Switch. De nieuwe telecomwet is de kroon op onze telecomwetgeving die de tijd al ver vooruit was.’