Persbericht

De Sutter regelt dat pakketautomaten openstaan voor elke speler in pakjesmarkt

Vrouw bij pakketjesautomaatVrouw bij pakketjesautomaat

‘De postregulator BIPT kan de spelers op pakjesmarkt voortaan opleggen om hun automaten open te zetten voor elkaar als dit bijdraagt tot de duurzaamheid. Zo maken we de e-commerce klant- en klimaatvriendelijker,’ zegt De Sutter. Die aanpassing aan de postwet komt vrijdag op de ministerraad. Bovendien komen er steeds meer pakjesautomaten bij, hoewel België er momenteel weinig telt in vergelijking met andere landen.

Ons land heeft zo’n 0,5 automaten per 10 000 inwoners volgens een studie van de VUB. In Duitsland zijn er dat dubbel zoveel, in Polen zelfs tien keer meer. ‘Frapperende cijfers, dat is zeker. Nochtans zijn we aan een duidelijk inhaalbeweging bezig. Over de bpost-automaten weet ik dat het aantal verdubbelde van 379 in 2021 naar 692 vorig jaar. Zo draagt de verdere uitrol van automaten bij aan de verduurzaming van e-commerce.’ 
 
Verder zullen pakjesautomaten nog efficiënter gebruikt worden dankzij een aanpassing in de postwet. ‘Pakjesautomaten maken de e-commerce klimaatvriendelijk. Om dat effect te maximaliseren, is het belangrijk dat alle spelers alle automaten kunnen gebruiken. Niet alle online aankopen kunnen in een automaat toekomen omdat niet alle spelers op de bezorgmarkt er hebben.’ 
 
Daar zal door de aanpassing in de postwet verandering in komen. ‘Iemand kan dus online iets aankopen en het laten leveren door bijvoorbeeld DHL in een automaat van pakweg Budbee. Dat is nu niet vanzelfsprekend en daarom kiezen mensen nog te vaak voor een thuislevering. Leveringen in een automaat zijn, zeker in stedelijke gebieden minder vervuilend dan een aankoop die tot aan de voordeur wordt gebracht,’ weet De Sutter. 
 
In een recente Franse studie lezen we dat leveringen in een pakjes­automaat gemiddeld 641 gram CO2 de wereld insturen. Dat cijfer loopt op aan huisleveringen op tot gemiddeld 2.060 gram (1). ‘Het hangt er natuurlijk van af hoe je naar de automaat gaat: te voet of met de auto.’ 
 
De Sutter voegt er tot slot aan toe dat de studie die ze bestelde bij de VUB  hier ook op inging (2). ‘Daarin bevelen de experten aan dat de consumenten best beschikken over een breed netwerk van pakketautomaten zodat ze hun pakje te voet of met de fiets kunnen ophalen. Dat maken we met deze wetswijziging nu mogelijk,’ onderstreept ze.