Persbericht

Zevende beheersovereenkomst bpost en de Belgische Staat gepland voor januari 2022

Het behoud van een uitgebreid lokaal postnetwerk, het verlenen van financiële diensten (stortingen van contant geld, betalingen per postwissels), de betaling aan huis van pensioenen, een voorkeurtarief voor verenigingen zonder winstoogmerk en het bezorgen van de post die onder de frankeervrije regeling valt, het zijn maar enkele van de diensten van algemeen economisch belang die door de wet aan bpost zijn toegewezen, en vastgelegd worden in de beheersovereenkomsten die de federale staat afsluit met bpost. Bevoegd minister Petra De Sutter start met het overleg met alle stakeholders om dit jaar een nieuwe beheersovereenkomst uit te tekenen. Die kan dan van start gaan vanaf januari 2022. Belangrijke aandachtspunten zullen daarbij o.a. de bereikbaarheid, de sociale rol van de postbode, het meehelpen dichten van de digitale kloof .

De zesde beheersovereenkomst - die afliep op 31 december 2020 - wordt met één jaar verlengd (automatische verlenging voorzien door de wet). De vergoeding voor de uitbating door bpost van de gevraagde diensten in 2021 ligt in lijn met de vergoeding die bpost ontvangen heeft in de vorige jaren en dekt de kosten die het overheidsbedrijf maakt om de overeenkomst te kunnen naleven. De eenjarige verlenging geeft de federale overheid de nodige tijd om grondig werk te maken van de zevende beheersovereenkomst, in samenwerking met bpost, waarin ze een aantal nieuwe accenten wil leggen. Hierin wil Minister De Sutter o.a. de bereikbaarheid, de sociale rol van de postbode, alsook de rol van de postkantoren bij het dichten van de digitale kloof onderzoeken. Niet alleen het management en de vakbonden van bpost zullen betrokken worden, maar ook het parlement en de bevolking.

 

Minister bevoegd voor Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en Post: “De coronacrisis toonde nog maar eens aan hoe belangrijk het is dat er in het hele land lokale openbare diensten worden aangeboden, onder meer aan de meest kwetsbare groepen, de alleenstaanden en de bejaarden, vooral ook aan mensen die digitaal nog niet voldoende mee zijn. Zelfs tijdens de lockdown-periode zijn de postkantoren en de postpunten in heel België opengebleven, om de postdiensten en de basisbankdiensten te garanderen. De postbodes zijn de pensioenen en uitkeringen aan huis blijven uitbetalen, en hebben man en macht verzet om post en pakketten tijdig thuis te bezorgen. Ook zij hebben ervoor gezorgd dat mensen in deze moeilijke tijden met elkaar in verbinding bleven en het sociale en economische leven voor velen, in weliswaar aangepaste mate, kon blijven doorgaan. Die dienstverlening aan de burger en onze bedrijven wil ik blijven garanderen, vandaag en morgen.”