Persbericht

De Sutter haar voorontwerp van wet is klaar: ‘geen oververmoeide en onderbetaalde pakjeskoeriers meer’

Minister van Post Petra De Sutter heeft een gedetailleerd voorontwerp van wet klaar om de pakjesbezorgers beter te beschermen. ‘Na het akkoord van het kernkabinet over de algemene principes en gesprekken met onder andere de pakjesbedrijven, transportfederaties en vakbonden, ligt er nu een voorontwerp van wet klaar. Pakjeskoeriers hebben recht op rust na 9 uur bezorgen, zullen niet meer onderbetaald werken en krijgen een correcte vergoeding,’ klinkt het bij De Sutter. Haar voorontwerp van wet werd goedgekeurd door de ministerraad van 20 januari.

‘De regering sleutelt al langer aan een regeling om de wantoestanden bij de pakjesbezorgers aan te pakken. Nu werd er ook eindelijk een uitgewerkt ontwerp goedgekeurd. De groeiende e-commerce, het kluwen van de sector en het feit dat er weinig sociale regels zijn in deze relatief nieuwe sector zetten de pakjesbezorgers en hun welzijn al langer onder druk. Daar komt dit voorstel aan tegemoet,’ zegt De Sutter.

Koeriers bezorgen maximaal 9 uur per dag pakjes aan onze deur door het voorontwerp van wet van De Sutter. ‘Net zoals de vrachtwagenchauffeurs moeten de pakjesbezorgers recht hebben op rust na 9 uur bezorgen. In totaal maximaal 56 uur per week pakjes leveren, maximaal 90 uur per twee weken en maximaal twee keer per week 10 uur. Dus een doodvermoeide pakjeskoeriers meer in onze straten,’ klinkt het.

Meest cruciale verandering

Net zoals in de transportwet, wil De Sutter dat ook de postwet verbiedt om te werken tegen te lage vergoedingen. ‘De postwet zal een stap verder gaan dan de transportwet. We leggen een concrete wettelijke minimumvergoeding vast voor de pakketbezorgers.’

‘Daarvoor wordt gekeken naar het loon van werknemers uit het paritair comité wegvervoer voor derden. Dat is de meest cruciale verandering en zorgt ervoor dat pakjeskoeriers kunnen rondkomen en eerlijk betaald worden. Daarnaast zullen de koeriers niet meer zelf moeten opdraaien voor kosten om wettelijk in orde te zijn of om te kunnen rijden. Dat kan gaan van verzekeringen tot belastingen, een Koninklijk Besluit regelt dat nog verder in detail,’ verduidelijkt ze.

Ze vult aan: ‘Hoe dat minimum exact wordt berekend, regelt een Koninklijk Besluit gedifferentieerd per type bedrijf. Pakketbedrijven zullen verplicht worden om de vergoedingen die ze betalen aan hun onderaannemers te melden bij de regulator BIPT.’

Mogelijk zware boetes

De Sutter wijst in haar voorontwerp ook op een ander essentieel element, de zogenaamde ketenverantwoordelijkheid. ‘Grote pakketbedrijven kunnen stevig beboet worden in geval hun onderaannemers hun bezorgers bijvoorbeeld te weinig betalen of te lang laten rijden. Dat kan oplopen tot vijf procent van hun omzet. Als je weet dat grote pakjesbedrijven tot in de miljoenen euro omzet hebben, is het duidelijk dat het over zware boetes kan gaan.’

Werken volgens boekje

Volgens De Sutter zijn er bovendien heel wat wantoestanden te wijten aan een gebrek aan transparantie in die keten van onderaannemers. ‘Nu weten pakketbedrijven niet of de onderaannemers waarmee ze in zee gaan al dan niet piraten zijn. Daarom moet elk bedrijf zich aanmelden bij de regulator BIPT en zal een lijst opstellen van alle bedrijven die pakjes bezorgen in ons land en zich aan de wettelijke verplichtingen houden.’

‘Zo ziet ieder pakketbedrijf meteen welke onderaannemer volgens het boekje werkt. Welke bijvoorbeeld een vervoersvergunning heeft, met de juiste ondernemingscode werkt, aan de rapportageverplichtingen voldoet, zijn bezorgers correct betaalt, preventieve maatregelen heeft, bezorgtijden correct registreert en naleeft.’

Tot slot stipt De Sutter aan: ’Pakketbedrijven stellen allemaal een waakzaamheidsplan op en moeten elk een coördinator aanduiden. Die informeert pakjesbezorgers over wat mag, kan en moet. Ze krijgen ook allemaal een opleiding over verkeersveiligheid.’